Хід уроку
- Організаційний момент.
·
Привітання
з учнями.
·
Перевірка
присутніх.
- Актуалізація опорних знань
o
Індивідуальне завдання (робота з картками)
Картка №1
- Пояснити властивість алгоритму «Масовість».
- Скласти словесно-формульний алгоритм знаходження
довжини та площі кола, якщо відомо радіус кола.
Картка №2
1. Пояснити властивість алгоритму «Результативність».
2. Скласти словесний алгоритм приготування кави.
Картка №3
1. Пояснити властивість алгоритму «Визначеність».
2. Скласти словесний алгоритм реєстрації на поштовому
сервері.
Фронтальне опитування
2.1 Викладач: Яке слово зашифроване в ребусі?
Дайте відповідь на запитання:
·
Що таке
модель? (Очікувана відповідь: Модель
об'єкта — це новий об'єкт, який має властивості даного об'єкта, суттєві для
певного дослідження. Процес створення та дослідження моделей називається
моделюванням.)
·
Які є типи
моделей за способом подання? (Очікувана
відповідь: Інформаційні та матеріальні)
Викладач: Яке слово
зашифроване в ребусі?
Дайте відповідь на запитання:
·
Що таке
алгоритм? (Очікувана відповідь: Алгоритм - чітко
задана послідовність дій, спрямованих на досягнення певної мети або
розв'язування поставленої задачі)
·
Хто може бути
виконавцем алгоритму? (Очікувана
відповідь: людина, комп’ютер)
·
Назвіть
властивості алгоритмів? (Очікувана відповідь:
Скінченність,
результативність, формальність, визначеність, масовість, зрозумілість)
2.2
Робота з прикладами:
Викладач:
1) Як Ви гадаєте, чи можна назвати явище колообігу води у
природі алгоритмом? (Очікувана відповідь: Ні, тому
що відсутня властивість алгоритму - скінченність).
2) Чи можна наступну послідовність дій назвати алгоритмом?
1. Дістати ключ.
2. Вставити його в замок.
3. Повернути ключ двічі за часовою стрілкою
4. Вийняти ключ.
5. Відчинити двері.
(Очікувана відповідь: Так, за визначенням)
3) В одній з російських
народних казок головному персонажу випадає задання «Підти туди, не знаючи куди,
принести те, не знаючи що». Можна вважати ці дії алгоритмом? (Очікувана
відповідь: Ні, жодні властивості алгоритму не дотримані).
·
Назвіть форми
подання алгоритмів. (Очікувана відповідь:
словесна, словесно-формульна, графічні, за допомогою мов програмування)
2.3 Складання алгоритму
Викладач: Складіть
та запишіть словесний алгоритм наступної задачі.
Мисливцю треба перевезти через річку вовка,
козу і капусту. Однак човен настільки малий, що в ньому можуть поміститися
тільки мисливець, а з ним або вовк, або коза, або капуста. Вовка не можна
залишити з козою, а козу — з капустою. Що робити мисливцю? Як перевезти всіх на
той бік річки і не допустити, щоб вовк з’їв козу або коза з’їла капусту?
Очікувана
відповідь:
1.
Спочатку мисливець перевозить козу (вовк капусти не
з’їсть) на 2 берег.
2.
Повернутися і забирати вовка. Перевозить вовка на 2
берег.
3.
Щоб вовк не з’їв кози, мисливець забирає її з 2 берега
і повертається 1 берег.
4.
Залишивши козу на 1 берегу, він перевозить капусту.
5.
А потім повертається по козу.
3.
Повідомлення теми і мети уроку.
Викладач: На сьогоднішньому
уроці ми познайомимося з базовими структурами подання алгоритмів. Розглянемо
такі поняття як: лінійні алгоритми, алгоритми з розгалуженням.
Запишіть тему уроку – «Графічні схеми
базових структур алгоритмів»
4.
Пояснення нового матеріалу.
(Лекція з елементами показу)
Слайд № 4
Викладач: Блок-схема – це
графічний спосіб представлення алгоритму. Основними фігурами є
Коло – початок або кінець
алгоритму;
Паралелограм – введення або
виведення даних;
Прямокутник – розв’язок,
виконання дії або команди.
Ромб – постановка умови.
Слайд №5
Існує декілька базових структур
подання алгоритмів – слідування, розгалуження, повторення.
Слайд №6
Слідування. Операція слідування
подається у вигляді послідовності двох (або більше) простих операцій, що
виконуються одна за одною. Якщо алгоритм складається лише з послідовності
простих операцій, то його називають простим.
Вживається також і інша назва — лінійний
алгоритм.
Приклад 1. Скласти алгоритм
обчислення і площі прямокутника.
Словесно-формульне представлення алгоритму:
1.
Задати значення А, В.
2.
Обчислити y=(A*B)
3.
Надрукувати у.
4.
Процес обчислення завершити.
Слайд №7
Розгалуження
(вибір). Давайте згадаємо сюжет з російської казки. Царевич зупиняється у роздоріжжя
і бачить камінь з написом: "Направо підеш - коня втратиш, наліво підеш -
сам пропадеш, прямо підеш - кохання знайдеш". Подібна ситуація, яка змушує
нас приймати рішення залежно від деякої умови, постійно зустрічається в повсякденному
житті.
Наведіть
приклад такої ситуації?
Вибір (розгалуження) – це керуюча структура, що передбачає можливість вибору з кількох
варіантів, для кожного з яких, залежно від умови виконується різна
послідовність команд.
Операція розгалуження — це вказівка виконати одну з
двох команд: команду 1 або команду 2 залежно від істинності чи хибності деякого
твердження (логічного виразу). Якщо твердження правильне, то виконується
команда 1 і на цьому виконання операції розгалуження закінчується. Якщо ж
твердження хибне, то виконується команда 2 і на цьому виконання операції
розгалуження закінчується.
Наприклад, Якщо вивчиш урок –
отримаєш відмінну оцінку, інакше незадовільну…
Окремим випадком розгалуження є неповне розгалуження,
коли у разі хибного твердження ніякі операції в розгалужені взагалі не
виконуються. Повне розгалуження завжди можна подати у вигляді слідування двох
неповних.
Слайд №8
Приклад 2. Скласти алгоритм розв’язання рівняння
1. Задати х
2. Якщо х>=0, тоді у=х
3. Інакше
4. Виведення у
5.
Формування вмінь і навичок
Слайд №9
Викладач:
Інструктаж з охорони праці при роботі за ПК.
Зобразити в текстовому процесорі MS Word за
допомогою панелі інструментів малювання блок-схему алгоритму наступної задачі –
знайти площу трикутника, якщо відомо довжину гіпотенузи С та катету А.
Перевірте чи правильно складена Ваша блок-схема.
Порівняйте її з наведеною на дошці.
6 Підсумок
уроку
Продовжити речення (Слайд № 10)
1. Сьогодні на уроці я
дізнався про…
2. Я навчився…
3. Мені сподобалось…
4. Мій настрій …
Оцінювання роботи учнів на уроці.
7 Домашнє завдання
Скласти алгоритм розв’язання квадратного рівняння
та зобразити його за допомогою текстового редактора MS Word Безклинська К.С.
|